Nieuws
Door AFB Consult op ma, 08/01/2016 - 17:50
Het internet is wordt meer en meer gebruikt voor de aankopen. Wanneer je als eenmanszaak of vennootschap aankopen doet via internet, hou je best rekening met deze aandachtspunten:
-
Vergelijk de juiste prijzen
Als BTW-plichtige moet je bij het vergelijken van de prijzen steeds rekening houden met de bedragen exclusief BTW. Als je op het internet een prijs ziet staan (vb op een buitenlandse website), dan moet je deze vergelijken met de prijzen in België exclusief BTW.
-
Hou rekening met de verzendkosten
Bij veel aankopen over het internet worden er ook nog transportkosten of portkosten aangerekend als je aankoopbedrag bepaalde drempels niet overschrijdt. Dit maakt de aankoop ook duurder natuurlijk.
-
Maak een goede account aan.
Dit is van het allergrootste belang zowel voor de aankopen in België maar nog meer voor aankopen in het buitenland. Zorg er in ieder geval voor dat je je BTW-nummer doorgeeft aan de leveranciers. Als je je BTW-nummer niet doorgeeft, weet de leverancier niet dat je BTW-plichtig bent en rekent de leverancier de BTW aan die van toepassing is in dit land. In Nederland bedraagt het BTW percentage ook 21 % dus vaak merkt je nog niet dat dit Nederlandse BTW is. Deze buitenlandse (Nederlandse) BTW is niet aftrekbaar en bijgevolg is de aankoop een heel stuk duurder.
-
Zorg dat je een factuur ontvangt, hetzij op papier, hetzij elektronisch
Voor de boekhouding is het van belang dat we van alle aankopen een factuur ontvangen. Een bevestiging van een bestelling enz is zeker niet voldoende. Als je aankopen via het internet doet via een Belgische website, hebben we deze facturen nodig om de BTW te kunnen recuperen. Geen factuur = geen recuperatie van BTW. Voor de aankopen in het buitenland is dit ook van belang. Leveringen binnen Europa worden door de leverancier gemeld aan de fiscus via de BTW aangifte. Deze gegevens worden binnen Europa verdeelt over de verschillende BTW kantoren. Als er dan in de BTW aangifte van de koper geen cijfers opgenomen zijn die aanduiden dat er goederen in het buitenland zijn gekocht, dan is dit een reden tot een controle. Wij kunnen deze gegevens pas opnemen als wij een factuur ontvangen waarop alle gegevens van de leveranciers vermeld staan (naam, adres, BTW-nummer leveranciers enz.)
Heb je vragen over online kopen of verkopen? Vraag het aan je boekhouder! Neem contact op met ons om te bespreken hoe we jouw bedrijf kunnen helpen groeien!
Over AFB Consult
Boekhoudkantoor in Geel op maat van vennootschappen, KMO's, zelfstandigen en vrije beroepen. Wij staan u bij in uw boekhouding, belastingen en geven fiscaal, financieel en juridisch advies aan starters en ondernemers.
Onze expertise
Wij zorgen ervoor dat uw boekhouding tip-top in orde is. U kan van ons duidelijke communicatie verwachten, met heldere rapportages en kwalitatieve feedback over de financiële situatie van uw onderneming.
Contacteer ons
AFB Consult - Erik Bastiaens
Ossestraat 13, 2440 Geel
Tel: 014 15 15 40
Email: info@afbconsult.be
Corporate Site - This is a contributing Drupal Theme
Design by
WeebPal.